Tituly vybrané do sekce „Nové slovenské filmy” jsou letos průřezem aktuálních nálad v zemi. Případ zavražděného investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky, který letos v únoru otřásl Slovenskem i veřejným míněním ve světě, provokuje ke zneklidňujícím přirovnáním. Víceméně v téže době bylo možné v českých a slovenských kinech zhlédnout dokumentární film Terezy Nvotové „Mečiar”. Režisérka, jejíž dětství se pokrývalo s vládnutím Vladimíra Mečiara, nekompromisně účtuje s bývalým slovenským premiérem a poukazuje i na jeho pokračovatele mezi představiteli současných politických elit na Slovensku. Nvotové film není výjimkou, neboť v posledních letech jak ve slovenském hraném filmu, tak v dokumentární tvorbě dominuje mýtus bilance s minulým režimem a filmaři si stále častěji kladou otázky, co tato bezmála tři svobodná desetiletí od dob Sametové revoluce přinesly.
O období Mečiarova vládnutí vypráví i snímek „Únos” (režie Mariana Čengel Solčanská). Film byl inspirován skutečnými událostmi – únosem syna tehdejšího slovenského prezidenta Michala Kováče z 90. let. Jde o napínavý politický thriller, další po „Rudém kapitánovi” (2016) Michala Kollara jehož děj se odehrává v prostředí slovenských speciálních policejních služeb. O tom, že ani další dekáda nepřinesla řešení problému organizovaného zločinu a korupce, vypráví film Petera Bejbaka „Čára”. Jeho děj je umístěn na slovensko-ukrajinské pomezí v roce 2007, jen několik měsíců před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru. Pašeráctví je zde zobrazeno jako rodinný podnik a hlavní hrdina příběhu Adam Krajňák (Tomáš Maštalír) jako gangster se zásadami, jenž se nedokáže smířit s novými podmínkami, které mu diktují členové konkurenčních gangů. Slovensko-ukrajinské pomezí funguje v Bebjakově filmu jako mikrosvět hodnot obrácených vzhůru nohama, v němž z nezákonného pašeráctví čerpají zisk všichni – zločinci stejně jako místní policisté. Ve vedlejší roli hlavy rodiny Krajňákových se ve snímku objevila legenda slovenského filmu Emília Vášáryová.
K minulosti, tentokrát k období tzv. Pražského jara, sáhli i tvůrci hraného životopisného snímku o Alexandru Dubčekovi, tehdejším československém předsedovi vlády, který se stal symbolem „socialismu s lidskou tváří”. Film „Dubček” Laca Halamy bude mít v kinech na Slovensku premiéru 19. dubna a jen o několik málo dní později jej budou moci zhlédnout diváci Kina na hranici. Také letošní zahajovací film přehlídky neboli „Tlumočník” Martina Šulíka je osobitou bilancí s historickými událostmi. Jiří Menzel v něm zosobnil postavu slovenského žida, který se rozhodne pátrat po důstojníkovi SS odpovědném za smrt jeho rodičů. Nalézá však pouze syna válečného zločince (Peter Simonischek), který se za viny svého otce necítí odpovědný. Jejich neobvyklý vztah se prohlubuje během společné cesty po dnešním Slovensku.
Mikołaj Góralik