Násilná kolektivizace versus náboženský fanatismus – to je téma, do kterého se tvůrčí tandem Karel Kachyňa a Jan Procházka pustil při realizaci filmu Noc nevěsty, jehož předlohou byla Procházkova novela Svatá noc. Jana Brejchová v něm ztvárnila jeptišku, která na začátku 50. let přijíždí na vesnický statek svého otce, sedláka Konvalinky, který právě spáchal sebevraždu. Důvodem byl nesouhlas s tím, že by měl komunistům podstoupit svoje hospodářství a dobytek, který raději kompletně vyvraždil. Konvalinkova dcera, asketická mladá žena, jíž všichni říkají Slečna, se autoritářsky ujme statku a postupně si svou vírou získává ostatní vystrašené občany, kteří nesouhlasí s budovatelskou politikou předsedy JZD Picina. Odpor vůči němu tragicky vyvrcholí během štědrovečerní noci, kdy se Slečnou zfanatizovaný dav lidí střetává s fanatickou ideologií družstevníků. Kachyňova filmová balada si zasluhuje respekt zejména pro realistické zachycení prostředí moravské vesnice a těžké atmosféry tehdejší doby.
Jana Bébarová